Učionica je oduvek bila prostor namenjen učenicima u kome oni stiču znanja i veštine i u kojima je nastavnik bio ključna figura . Naravno, kroz vreme, izgled učionice se menjao u enormnim razmerama. Danas kada govorimo o opremi učionice, u tehnološkom smislu i što se tiče dizajna, gotovo da ne možemo ni napraviti poređenje sa izgledom učionice od pre nekoliko decenija!
Moderne učionice svojim dizajnom namenjene su interakciji, komunikaciji, tekovine moderne tehnologije u njima su neizostavni deo, a učenik je taj koji je u centru pažnje. Nastavnik više nije samo predavač, neko ko učenicima prenosi znanje, već je trener ili instruktor. Nova učionica nije samo prostor u kome se usvaja znanje, već svojom funkcionalnošću treba da podstakne kreiranje, stvaranje. S tim u vezi, u ovakvim učionicama se nalaze moderne tekovine koje ovaj proces olakšavaju: multimedijalni projektori, touch screen monitori, pametne table, laptop računari, tableti, kamere visoke rezolucije, lajv strim predavanja, blu-ray plejeri, 3D štampači, 3D naočare, koji su lako ugrađeni u svakodnevnu upotrebu i dizajn nameštaja.
Kada govorimo o modernoj učionici, ne govorimno samo o njenoj opremljenosti uređajima, već i o fleksibilnosti prostora. To znači, da prostor u učionici može vrlo lako da se transformiše u skladu sa potrebama časa ili zadataka. S tim u vezi, moderna učionica ima, recimo, pokretne zidove, paravane, table… Takođe, mnoge učionice u svetu prilagođene su i 3D tehnologiji. Interaktivne, 3D tehnologije učenicima omogućuju vežbanje sadržaja koji uče kroz simulacije različitih situacija i konteksta, sagledavanje celovitih i kompleksnih sadržaja, kao i njihovih pojedinačnih delova. Takođe, primena interaktivnih tehnologija u prostoru za učenje omogućuje sticanje i stvaranje znanja na interesantan i privlačan način
Prostor za učenje bi trebalo da motiviše učenike, da podrži sadradnju, pruži kako personalizovano tako i inkluzivno okruženje i bude fleksibilno kada je reč o potrebama učenika i nastavnika. Kao eikasno rešenje koje podstiče učenje ali pruža i relaksaciju, nametnule su se otvorene učionice. Stručnjaci tvrde da otvoren prostor podstiče ne samo prenos informacija, već i motivacije i emocija. Na taj način stvara se atmosfera neformalnog učenja. Ovakva atmosfera stvara se i u učionicama koje su, recimo, nameštene kao klub ili kafić. Bitnu ulogu ima i prirodno osvetljenje kao i izbor opuštajućih boja zidova, pa su zato u modernoj arhitekturi preporučljive velike staklene površine i izbor prirodnih materijala i vedrih boja.
Ako ste već pomislili da će Srbija pričekati na ovakve učionice, grešite. Jedna od škola koja je zasnovana na filozofiji modernog obrazovanja je „Savremena gimnazija“ u Beogradu. Enterijer savremene učionice u ovoj školi predstavlja udobno okruženje, koje svojim dizajnom, funkcionalnošću podržava realizaciju moderne obrazovne prakse. Pored moderne tehnologije ovde možete videti i fleksibilne stolice koje su izuzetno paktične ali i ergonomski nameštaj, lazy bags i egg chairs koji idealni su za odmor, opuštanje i druženje tokom pauza u učenju.
Pametne učionice mogu mnogo da pruže u organizovanju i realizaciji nastave, ali činjenica je da jedna ovakva učionica dosta košta i da većina škola u Srbiji još uvek ne može da priušti ovakve učionice za svoje đake. Ipak, na pojedinim primerima možemo već sada naslutiti kako će izgledati obrazovanje budućih generacija.
Projekat “Obrazovanje za 21. vek – Savremena tehnologija u nastavi” finansijski je podržan od strane Ministarstva kulture i informisanja Republike Srbije. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.
Leave a Reply