OBRAZOVANJE ZA 21. VEK – Izazovi moderne nastave OBRAZOVANJE ZA 21. VEK – Izazovi moderne nastave
Da bi nastava bila uspešno organizovana i realizovana, da bi učenik stekao i primenio znanje, neophodno je da dođe do spoja teorije i prakse.... OBRAZOVANJE ZA 21. VEK – Izazovi moderne nastave

Da bi nastava bila uspešno organizovana i realizovana, da bi učenik stekao i primenio znanje, neophodno je da dođe do spoja teorije i prakse. Tu ključnu ulogu ima nastavnik, pred koga se danas stavljaju brojni izazovi. Nastavnik nije samo predavač, već i vodič, instruktor. O zahtevima moderne nastave, u skladu sa modernim informaciono-tehnološkim dostignućima, razgovarali smo sa Jovanom Jovićem, profesorom stručnih predmeta u Srednjoj poljoprivredno-prehrambenoj školi “Stevan Petrović – Brile” iz Rume.

Iz dana u dan nauka i tehnologija se razvijaju velikom brzinom. To je vidljiva pojava i u okviru poljoprivredne proizvodnje. Na koji način mislite da nastava u srednjoj školi može da isprati savremene tokove?

Obrazovanje 21. veka, treba i mora da isprati trendove, dostignuća i njihovu primenu u poljoprivredi. Nastavni planovi i programi moraju precizno, redovno i nedvosmisleno slediti informacione, tehničke i tehnološke trendove. Ovi trendovi imaju cilj da smanje troškove proizvodnje i obezbede proizvodnju zdravstveno bezbedne hrane.

Učenici na Vašim predmetima imaju teorijska predavanja i praktičnu nastavu. Koliko je taj spoj jak i koliko je njihovo znanje primenjivo po završetku škole?

Teorijsko znaje dobija svoj puni značaj samo ako uspe praktično da se primeni. Ako učenik praktično rešava problem tokom nastave, on će u tome uspeti i nakon četvorogodišnjeg školovanja. Preduslov je da škole obezbede prostor i sredstva za praktičnu nastavu. Takođe je važno, iz praktičnih razloga, pošto škole ne mogu da imaju sve savremene mašine, da se ostvari tesna saradnja sa savremenim privatnim gazdinstvima i kompanijama. U saradnji sa njima učenici bi bili u mogućnosti da se obuče na konkretnim savremenim mašinama, kako u samom rukovanju njima, tako u izgradnji sopstvenih stavova. Logična pretpostavka je da će ovako učenici već tokom školovanja pronaći sebi zaposlenje tamo gde su obavljali praktičnu nastavu i pokazali svoje kompetencije.

Prema Vašem mišljenju, koji su sve izazovi pred nastavnikom jedne poljoprivredne škole modernog doba?

Zadatak nastavnika je da prenese sva svoja teorijska i praktična znanja na učenike. Osim toga, treba da ih nauči da izgrade ispravan odnos prema stvarnosti, odnosno da se trude da uvode obnovljive izvore energije, da održe zemljište kvalitetnim i zdravim i tako daju svoj doprinos ekološkim standardima. Naravno, obaveza nastavnika je i da se lično usavršava, prikuplja informacije i ideje, širi svoja praktična znanja kako bi ih adekvatno i pravovremeno preneo učenicima.

Kako vidite razvoj poljoprivredne proizvodnje u budućnosti, s obzirom da se sve više oslanjamo na savremenu tehnologiju?

Moderni poljoprivrednici su već sada korisnici visokih tehnologija. Primena infomaciono-tehnoloških dostignuća značajno unapređuje i racionalizuje proizvodnju. Stručnjaci već sada putem satelitskih snimaka mogu pratiti rast useva i njihovu snabdevenost vodom i hranljivim materijama. Prisutno je i GPS upravljanje radovima na terenu, što je vezano za dalju robotizaciju poljoprivredne proizvodnje. Poljoprivreda će u bliskoj budućnosti koristiti inteligentne robotske sisteme za optimizaciju procesa. Takvi su, na primer, traktori bez vozača koji se kreću kroz parcelu, posmatraju okolinu i stvaraju 3D mapu parcele. Tako se procenjuje pozicija i stanje useva na svakom delu tla, identifikuju se bolesti, prepoznaje zrelost plodova… Sve to u bliskoj budućnosti čeka i mlade poljoprivrednike koji se sada obrazuju, pa ih na vreme treba uputiti i pružiti im neophodno znanje.

Projekat “Obrazovanje za 21. vek – Savremena tehnologija u nastavi” finansijski je podržan od strane Ministarstva kulture i informisanja Republike Srbije. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.

Nema još komentara.

Budite prvi koji ćete ostaviti komentar.

Odgovori

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*

Skip to toolbar