Фрушка гора идеална је за шетњу, пешачење али и бициклизам. За коју год руту и који год део Фрушке горе да се одлучите , нећете погрешити. Како кажу Митровчани који своје слободно време воле да проводе у вожњи бициклом кроз ову паноску лепотицу, уколико пожеле изазов, користе гребенски пут.
Никола Секулић из Сремске Митровице, има 26 година по занимању је графички дизајнер. С обзиром да његов посао захтева доста седења и свакога дана проводи више од осам сати за екраном, бициклизам је постао његов омиљени вид рекреације у летњем периоду. Зими , како каже Никола, викенде најчешће проводи на Фрушкој гори са својим пријатељима возећи квадове.
“У мају ове године учествовао сам на манифестацији Тоур де Фрушка, могу вам рећи да сам одушвљен и стазама , као и атмосфером али и организација је на нивоу. Учествовао сам на друмском изазову Попов Чот . Ове године изазов Попов Чот постао је бициклистичка трка са званичним мерењем времена на успону од Гргуреваца до Поповог Чота и на циљу.”
Овогодишњи старт и циљ изазова био је код Мовенпик Ресорта Фрушке Терме. У форми затворене вожње излази се из Врдника у правцу Руме. Након доласка на отворен пут судије пуштају трку. После 13км скреће се десно ка селу Павловци. Наставља се даље кроз села Стејановци, Бешеново, Шуљам. Стиже се до Гргуреваца и нашег изазова, успон од 3км до Поповог Чота.
“Најсмелији и најспремнији били су награђени”, истиче Никола док препричава своје искуство ове трке и каже :” Са званичним мерењем времена организатори су желели да унесу и тркачки карактер додавањем пролазног циља како би сви они који су жељни тркања одмерили снаге на успону од 3км са просечним нагибом од 9%! Новина је да је овај успон цео асфалтиран тако да је био и бржи и лакши за освајање. На гребену вас очекује окрепа. Стаза наставља даље гребеном до Змајевца у дужини од 12км. Скреће десно назад ка Врднику. На самом улазу у Бању Врдник креће други круг трке која иде истом трасом. Након другог спуста са Змајевца на улазу у Бању Врдник скреће се лево и враћа се ка Мöвенпицк Ресорт анд Спа Фрушке Терме где је циљ након краћег успона од пар стотина метара.”
Иако је рођен у Сремској Митровици, где живи и ради, Никола има велики круг пријатеља из Ирига и Руме. Како каже Митровчани немају ту навику да слободно време проводе на Фрушкој гори.
“Већина Митровчана које познајем, своје слободно време проводи на Сави. Не кажем да не волим Градску плажу, још од како је уређена, заиста је сјајна. Ја цам ипак заљубљеник у планину. Зато имам више пријатеља из Руме и Ирига, некако , а можда и зато што је њима ова планина ближа, али из искуства знам да они више времена проводе на Фрушкој гори. Свако има своја интересовања али мислим да већина Митровчана није ни свесна шта пропушта и шта све ова сјајна планина има да понуди”
Никола каже да са пријатељима често посете Бајк Парк Буковац . Бике Парк Буковац је терен за планински и екстремни бициклизам који се налази на прелепом видиковцу надомак села Буковац, на путу према старој касарни. То је једини специјализовани терен за овај вид бициклизма на Фрушкој гори.
Општина Сремски Карловци је 2014. године донирала младим љубитељима планинског бициклизма 5.000 м2 земље изнад насеља Буковац. Тај терен је претворен у парк за планински и екстремни бициклизам (МТБ и БМX), са стазама за бициклисте свих нивоа способности. Од самог почетка рада на овом месту се одржавају међународна такмичења.
“Не учествујем у овом спорту, али волим да погледам. Екипу која овде проводи време углавном ћете наћи викендима. А у парку постоји и зона за одмор коју краси прелепи поглед на Нови Сад и Бачку.”
„Морам да додам да мој пас Ари обожава наше шетње Фрушком гором, мислим да смо прави срећници што живимо близу ове предивне планине“
Правила бициклизма ЈП Национални парк Фрушка гора
Дужност сваког офф-роад бициклисте је да вози пажљиво и да својом вожњом не угрожава друге возаче. Правила овог спорта су дефинисана од стране Међународног удружења Интернатионал Моунтаин Бицyцлинг Ассоциатион и следе нека од њих:а
ВОЗИТИ САМО НА СТАЗАМА ПРЕДВИЂЕНИМ ЗА ТО. Неки делови парка су затворени за јавност, неки су делови приватних имања, тако да вожња по тим деловима захтева тражење дозволе.
НЕ ОСТАВЉАТИ ТРАГОВЕ. Не возити по земљишту које ће тиме бити оштећено. Не возити ван стазе или бацати било какве предмете и смеће.
У СВАКОМ ТРЕНУТКУ КОНТРОЛИСАТИ БИЦИКЛ. Непажња, чак и за секунд, може довести до катастрофе. Пребрзом вожњом можете повредити друге и изазвати чак и забрану вожње бицикла на тој стази.
СИГНАЛИЗИРАЈТЕ ДОЛАЗАК. Трудити се да увек најавите да наилазите, успорите или се зауставите када пролазите поред других људи. Ускладите брзину са претпоставком да иза непрегледне кривине може неко наићи.
НЕ ПЛАШИТИ ЖИВОТИЊЕ. Дајте им довољно простора и времена да се навикну на ваше присуство. Узнемиравање и плашење дивљих и домаћих животиња су озбиљни прекршаји који се строго кажњавају.
ПЛАНИРАЊЕ. Пре вожње, упознајте области по којој ћете се возити, проверите у ком стању је вас бицикл и размислите шта би вам све могло затребати у току вожње – од залиха воде до прикладне одеће ако се време промени.
Реља Поповић
овај текст је у оквиру пројекта „Перспективе отварања Сремске Митровице ка Фрушкој гори“ суфинансиран од стране Града сремска Митровица